5 روش برای پیشگیری از آلزایمر

عادت های خوب که همگی باور داشتیم برای سلامتی ما مفید می باشند به نظر می رسد در پیشگیری از آلزایمر نیز موثرند.

گرچه تا کنون هیچ دارو و غذایی که بتوان از آن ها به عنوان پیشگیری کننده و درمان صد درصد آلزایمر یاد نمود پیدا نشده است به نظر می رسد تصحیح برخی رفتارهای نادرست و در پیش گرفتن یک شیوه زندگی سالم می تواند تا حدود زیادی از احتمال زوال عقلی و بیماری آلزایمر بکاهند. تحقیقات اخیر نشان داده اند که در پیش گرفتن یک زندگی سالم می تواند تا حدود زیادی از ابتلا به آلزایمر بکاهد.

همه ما می دانیم که بیماری آلزایمر و تغییرات مغزی آن بسیار زودتر از پیدایش علایم آن آغاز می گردد بنابراین به نظر می رسد که بایستی از همان دهه 30 و 40 سالگی به یاد پیشگیری و جلوگیری از آلزایمر باشیم. اما واقعا پیش گرفتن و اصلاح کدام یک از رفتارها و عادت ها می تواند موجب چنین تغییراتی گردد. گرچه هیچ تضمین 100 درصدی برای هیچ یک از روش های پیشگیری کننده از آلزایمر وجود ندارد، متخصصین بر این باورند که پیش گرفتن این 5 رویکرد تا حدود زیادی موجب کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر می گردند.

 

1. انتخاب هوشمندانه رژیم غذایی

نشان داده شده است مصرف یک رژیم غذایی کم چرب با کاهش احتمال بیماری آلزایمر در ارتباط است. در مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد در میان 13000 خانم 70 سال به بالا صورت گرفته بود نشان داده شد، افرادی که در رژیم غذایی خود از سبزی های با برگ تیره نظیر کاهو، بروکلی، اسفناج و غیره استفاده می کردند کمتر به زوال عقلی دچار شده بودند. همچنین به نظر می رسد زردچوبه نیز در پیشگیری از این بیماری نقش داشته باشد.

محققین می گویند همانطور که یک رژیم غذایی پرچرب موجب افزایش کلسترول خون و تنگ شدن عروق قلبی می گردد، این رژیم غذایی موجب تنگ شدن و گرفتن عروقی می گردد که وظیفه خونرسانی به بخش هایی از مغز که در حافظه نقش دارند را بر عهده دارد. بنابراین بایستی رژیم غذایی ای کم چرب انتخاب نمود و تا حد امکان از مصرف چربی ها و روغن های اشباغ خودداری نمود.

 

2. داشتن تحرک

به نظر می رسد ترک کاناپه و حرکت دادن به بدن می تواند موجب کاهش آلزایمر گردد. در مطالعه ای استرالیایی که در میان 1700 سالمند و افراد بالای 65 سال صورت گرفته بود نشان داده شد که افزایش تحرک و فعالیت بدنی منظم در مدت زمانی بیش از 6 ماه می تواند موجب کاهش احتمال زوال عقلی و بیماری هایی نظیر آلزایمر گردد.

 

3. داشتن وزنی طبیعی

 اثبات شده است که افزایش وزن در میانسالی با ابتلای آلزایمر در سال های بعد در ارتباط است. در مطالعه ای که در میان 3600 زن و مرد با اضافه وزنی بیش از 8 کیلوگرم  صورت گرفته بود نشان داده شد که افرادی که در سنین 30 تا 50 سالگی اضافه وزن داشتند بیش از سایرین مستعد ابتلا به آلزایمر هستند. 

از طرفی به نظر می رسد دیابتی که ناشی از اضافه وزن و چاقی می باشد نیز موجب افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر می گردد.

 

4. مکمل ها را نیز در نظر داشته باشید

 محققین همواره به دنبال آن بوده اند تا مکمل ها و موادی را بیابند که بتوانند از آلزایمر جلوگیری نمایند. برای مثال فولیک اسید از سطح هموسیستئین خون(نوعی آمینو اسید است) بکاهد و نشان داده شده است که افزایش هموسیستئین موجب افزایش بیماری های قلبی و آلزایمر می گردد بنابراین محققین بر این باورند که با چنین رابطه های غذایی می توانند از احتمال این بیماری بکاهند. همچنین در مطالعات دیگری بیان شده است که ویتامین E و گیاهی به نام گیاه جینکو(Ginkgo biloba) می توانند در پیشگیری از آلزایمر مفید باشند. گیاه جینکو گیاه معروفی است که با شهرت "بهبود بخش حافظه" مورد استفاده قرار می گیرد.

 

5. از نظر ذهنی فعال باشید

 افزایش فعالیت ذهنی یکی از ساده ترین و کاربردی ترین روش های پیشگیری کننده از آلزایمر است. مطالعات نشان داده اند سالمندانی که همچنان به فعالیت های ذهنی نظیر انجام محاسبات، حل کردن جدول و مطالعه نمودن می پردازند، در خطر کمتری نسبت به سایرین برای ابتلا به به آلزایمر قرار دارند. همچنین مطالعات مشابه نشان داده اند که یادگیری چیزهای جدید در سنین بالا موجب کاهش ابتلا به این بیماری مرموز می گردد.

آخرین ویرایش در 24/09/1394

به اشتراک بگذارید

درباره پزشکی به زبان ساده

پزشکی به زبان ساده می کوشد تا اطلاعات معتبر و به روز پزشکی و سلامت دنیا را به زبانی ساده در اختیار عموم قرار دهد.توجه شود که مقالات ما صرفا برای افزایش آگاهی و آشنایی بیشتر با مسائل پزشکی می باشد و نباید توصیه پزشکی تلقی شوند.

جدیدترین ارسال ها

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه کافیست ایمیل خود را ثبت نمایید