مصرف کراتین

امروزه تعداد زیادی از مردان و ورزشکاران، بدنسازی را به عنوان ورزش مورد علاقه خود انتخاب می کنند چراکه بدنسازی علاوه بر افزایش تناسب اندام موجب زیبایی اندام فرد نیز می گردد. یکی از موضوعات بسیار محبوب در میان بدنسازان استفاده از مکمل های بدنسازی است.

بدنسازان عقیده دارند که برای آنکه بتوانند بدن زیباتری را در مدت کوتاهتری بسازند باید از انواع مکمل ها از قبیل کراتین، پروتئین و گلوتامین استفاده نمایند. یکی از دلایل شیوع بالا در مصرف این مکمل ها احتیاج نداشتن آن ها به نسخه دارویی است. به عبارتی ورزشکاران می توانند آن ها را بدون نسخه از داروخانه ها و یا حتی مربی های باشگاه تهیه نمایند.

گرچه کراتین یه ماده کاملا طبیعی است اما متأسفانه تحقیقات گسترده ای در مورد مصرف کراتین در دسترس نمی باشد. به بیانی دیگر محققین از میزان تأثیر کراتین بر بدن و عوارض آن اطلاع چنانی ندارند.

 

کراتین چیست؟ (what is creatine)

کراتین یک ماده طبیعی است که در بدن انسان به ماده ای به نام کراتین فسفات تبدیل می شود. این فرآورده به آنزیم خاصی به نام آدنوزین تری فسفات موسوم به ATP کمک می کند تا انرژی بیشتری را برای عضلات فرآهم آورد.

بدن به طور طبیعی مقداری از کراتین مورد نیاز خود را می سازد. مقدار دیگر آن به دنبال مصرف منابع گوشتی نظیر گوشت قرمز، مرغ و ماهی تأمین می گردد.

 

تاریخچه مصرف کراتین چیست؟

در سال 19970 دانشمندان متوجه شدند که مصرف کراتین در مکمل ها می تواند موجب بهبود عملکرد فیزیکی فرد گردد. این موضوع ادامه داشت تا در سال 1990 که کراتین به محبوب ترین مکمل در میان ورزشکاران تبدیل شد.  بر اساس مطالعات امروزه حدود 8 درصد از نوجوانان از مکمل کراتین استفاده می نمایند. این آمار در میان دانشگاهی ها به 40 درصد می رسد. امروزه بسیاری از ورزشکاران از این مکمل استفاده می کنند.

کراتین به افزایش قدرت بدنی و عضلانی بدن کمک می کند. همچنین مصرف کراتین در کنار ورزش به افزایش حجم عضلانی و ریکاوری سریع تر عضلات کمک زیادی می کند.

نکته جالبی که در مطالعات بیان شده است آن است که ممکن است عضلات افراد مختلف به کراتین پاسخ یکسانی ندهد. به عبارتی ممکن است کراتین موجب افزایش انرژی در برخی گردد حال آنکه در عده ای دیگر هیچ اثری نداشته باشد.

 

مصرف کراتین تا چه حد ایمن است؟

طبیعی بودن کراتین لزوما به معنای آن نیست که هیچ عوارضی ندارد. مکمل ها معمولا توسط انجمن دارو و غذای آمریکا(FDA) به میزان داروها بررسی نمی گردند. این به معنای آن است که مشخص نیست دقیقا در ساخت هر یک از مکمل ها از چه موادی استفاده شده است. همچنین محققین نیز هنوز از عواض طولانی مدت مصرف کراتین بی اطلاع هستند. شیوع مصرف کراتین بدون مشورت با پزشک شیوع بسیار بالایی دارد و این به معنای آن است که آن ها ممکن است مقداری بیش از حد مجاز کراتین را مصرف نمایند.

مصرف کراتین در برخی موارد می تواند موجب عوارضی به خصوص عوارض گوارشی گردد. شایع ترین عوارض مشاهده شده از مصرف کراتین عبارتند از:

  • اضافه وزن
  • اضطراب
  • مشکلات تنفسی
  • اسهال
  • خستگی
  • تب
  • سردرد
  • مشکلات کلیوی
  • تهوع و اسفراغ
  • حساسیت پوستی
  • مشکلات گوارشی

به خاطر داشته باشید که مصرف کراتین در افرادی که از برخی داروها از قبیل داروهای دیابت، استامینوفن و داروهای ادرار آور استفاده می کنند می تواند موجب تداخلات دارویی جدی در آن ها گردد.

مصرف زیاد کافئین به همراه کراتین می تواند عوارض کراتین را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

توجه داشته باشید که مصرف کراتین به هیچ وجه به افرادی که از بیماری های کبدی، کلیوی و دیابت رنج می برند توصیه نمی شود و این افراد باید از مصرف کراتین پرهیز نمایند.

 

, creatine supplements,best creatine,best creatine supplement,protein supplement,creatine supplement reviews,best creatine supplements,creatine monohydrate supplement,creatine monohydrate, what is best creatine supplement

مصرف کراتین, عوارض مصرف کراتین, کراتین چیست, مکمل بدنسازی کراتین, نحوه مصرف کراتین, مکمل بدنسازی, تاریخچه مصرف کراتین, عوارض جانبی مصرف کراتین,مصرف کراتین, عوارض مصرف کراتین, کراتین چیست, مکمل بدنسازی کراتین, نحوه مصرف کراتین, مکمل بدنسازی, تاریخچه مصرف کراتین, عوارض جانبی مصرف کراتین,

 

بدنسازان عقیده دارند که برای آنکه بتوانند بدن زیباتری را در مدت کوتاهتری بسازند باید از انواع مکمل ها از قبیل کراتین، پروتئین و گلوتامین استفاده نمایند. یکی از دلایل شیوع بالا در مصرف این مکمل ها احتیاج نداشتن آن ها به نسخه دارویی است. به عبارتی ورزشکاران می توانند آن ها را بدون نسخه از داروخانه ها و یا حتی مربی های باشگاه تهیه نمایند.

گرچه کراتین یه ماده کاملا طبیعی است اما متأسفانه تحقیقات گسترده ای در مورد مصرف کراتین در دسترس نمی باشد. به بیانی دیگر محققین از میزان تأثیر کراتین بر بدن و عوارض آن اطلاع چنانی ندارند.

 

کراتین چیست؟ (what is creatine)

کراتین یک ماده طبیعی است که در بدن انسان به ماده ای به نام کراتین فسفات تبدیل می شود. این فرآورده به آنزیم خاصی به نام آدنوزین تری فسفات موسوم به ATP کمک می کند تا انرژی بیشتری را برای عضلات فرآهم آورد.

بدن به طور طبیعی مقداری از کراتین مورد نیاز خود را می سازد. مقدار دیگر آن به دنبال مصرف منابع گوشتی نظیر گوشت قرمز، مرغ و ماهی تأمین می گردد.

 

تاریخچه مصرف کراتین چیست؟

در سال 19970 دانشمندان متوجه شدند که مصرف کراتین در مکمل ها می تواند موجب بهبود عملکرد فیزیکی فرد گردد. این موضوع ادامه داشت تا در سال 1990 که کراتین به محبوب ترین مکمل در میان ورزشکاران تبدیل شد.  بر اساس مطالعات امروزه حدود 8 درصد از نوجوانان از مکمل کراتین استفاده می نمایند. این آمار در میان دانشگاهی ها به 40 درصد می رسد. امروزه بسیاری از ورزشکاران از این مکمل استفاده می کنند.

کراتین به افزایش قدرت بدنی و عضلانی بدن کمک می کند. همچنین مصرف کراتین در کنار ورزش به افزایش حجم عضلانی و ریکاوری سریع تر عضلات کمک زیادی می کند.

نکته جالبی که در مطالعات بیان شده است آن است که ممکن است عضلات افراد مختلف به کراتین پاسخ یکسانی ندهد. به عبارتی ممکن است کراتین موجب افزایش انرژی در برخی گردد حال آنکه در عده ای دیگر هیچ اثری نداشته باشد.

 

مصرف کراتین تا چه حد ایمن است؟

طبیعی بودن کراتین لزوما به معنای آن نیست که هیچ عوارضی ندارد. مکمل ها معمولا توسط انجمن دارو و غذای آمریکا(FDA) به میزان داروها بررسی نمی گردند. این به معنای آن است که مشخص نیست دقیقا در ساخت هر یک از مکمل ها از چه موادی استفاده شده است. همچنین محققین نیز هنوز از عواض طولانی مدت مصرف کراتین بی اطلاع هستند. شیوع مصرف کراتین بدون مشورت با پزشک شیوع بسیار بالایی دارد و این به معنای آن است که آن ها ممکن است مقداری بیش از حد مجاز کراتین را مصرف نمایند.

مصرف کراتین در برخی موارد می تواند موجب عوارضی به خصوص عوارض گوارشی گردد. شایع ترین عوارض مشاهده شده از مصرف کراتین عبارتند از:

اضافه وزن

اضطراب

مشکلات تنفسی

اسهال

خستگی

تب

سردرد

مشکلات کلیوی

تهوع و اسفراغ

حساسیت پوستی

مشکلات گوارشی

به خاطر داشته باشید که مصرف کراتین در افرادی که از برخی داروها از قبیل داروهای دیابت، استامینوفن و داروهای ادرار آور استفاده می کنند می تواند موجب تداخلات دارویی جدی در آن ها گردد.

مصرف زیاد کافئین به همراه کراتین می تواند عوارض کراتین را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

توجه داشته باشید که مصرف کراتین به هیچ وجه به افرادی که از بیماری های کبدی، کلیوی و دیابت رنج می برند توصیه نمی شود و این افراد باید از مصرف کراتین پرهیز نمایند.

بدنسازان عقیده دارند که برای آنکه بتوانند بدن زیباتری را در مدت کوتاهتری بسازند باید از انواع مکمل ها از قبیل کراتین، پروتئین و گلوتامین استفاده نمایند. یکی از دلایل شیوع بالا در مصرف این مکمل ها احتیاج نداشتن آن ها به نسخه دارویی است. به عبارتی ورزشکاران می توانند آن ها را بدون نسخه از داروخانه ها و یا حتی مربی های باشگاه تهیه نمایند.

گرچه کراتین یه ماده کاملا طبیعی است اما متأسفانه تحقیقات گسترده ای در مورد مصرف کراتین در دسترس نمی باشد. به بیانی دیگر محققین از میزان تأثیر کراتین بر بدن و عوارض آن اطلاع چنانی ندارند.

 

کراتین چیست؟ (what is creatine)

کراتین یک ماده طبیعی است که در بدن انسان به ماده ای به نام کراتین فسفات تبدیل می شود. این فرآورده به آنزیم خاصی به نام آدنوزین تری فسفات موسوم به ATP کمک می کند تا انرژی بیشتری را برای عضلات فرآهم آورد.

بدن به طور طبیعی مقداری از کراتین مورد نیاز خود را می سازد. مقدار دیگر آن به دنبال مصرف منابع گوشتی نظیر گوشت قرمز، مرغ و ماهی تأمین می گردد.

 

تاریخچه مصرف کراتین چیست؟

در سال 19970 دانشمندان متوجه شدند که مصرف کراتین در مکمل ها می تواند موجب بهبود عملکرد فیزیکی فرد گردد. این موضوع ادامه داشت تا در سال 1990 که کراتین به محبوب ترین مکمل در میان ورزشکاران تبدیل شد.  بر اساس مطالعات امروزه حدود 8 درصد از نوجوانان از مکمل کراتین استفاده می نمایند. این آمار در میان دانشگاهی ها به 40 درصد می رسد. امروزه بسیاری از ورزشکاران از این مکمل استفاده می کنند.

کراتین به افزایش قدرت بدنی و عضلانی بدن کمک می کند. همچنین مصرف کراتین در کنار ورزش به افزایش حجم عضلانی و ریکاوری سریع تر عضلات کمک زیادی می کند.

نکته جالبی که در مطالعات بیان شده است آن است که ممکن است عضلات افراد مختلف به کراتین پاسخ یکسانی ندهد. به عبارتی ممکن است کراتین موجب افزایش انرژی در برخی گردد حال آنکه در عده ای دیگر هیچ اثری نداشته باشد.

 

مصرف کراتین تا چه حد ایمن است؟

طبیعی بودن کراتین لزوما به معنای آن نیست که هیچ عوارضی ندارد. مکمل ها معمولا توسط انجمن دارو و غذای آمریکا(FDA) به میزان داروها بررسی نمی گردند. این به معنای آن است که مشخص نیست دقیقا در ساخت هر یک از مکمل ها از چه موادی استفاده شده است. همچنین محققین نیز هنوز از عواض طولانی مدت مصرف کراتین بی اطلاع هستند. شیوع مصرف کراتین بدون مشورت با پزشک شیوع بسیار بالایی دارد و این به معنای آن است که آن ها ممکن است مقداری بیش از حد مجاز کراتین را مصرف نمایند.

مصرف کراتین در برخی موارد می تواند موجب عوارضی به خصوص عوارض گوارشی گردد. شایع ترین عوارض مشاهده شده از مصرف کراتین عبارتند از:

اضافه وزن

اضطراب

مشکلات تنفسی

اسهال

خستگی

تب

سردرد

مشکلات کلیوی

تهوع و اسفراغ

حساسیت پوستی

مشکلات گوارشی

به خاطر داشته باشید که مصرف کراتین در افرادی که از برخی داروها از قبیل داروهای دیابت، استامینوفن و داروهای ادرار آور استفاده می کنند می تواند موجب تداخلات دارویی جدی در آن ها گردد.

مصرف زیاد کافئین به همراه کراتین می تواند عوارض کراتین را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

توجه داشته باشید که مصرف کراتین به هیچ وجه به افرادی که از بیماری های کبدی، کلیوی و دیابت رنج می برند توصیه نمی شود و این افراد باید از مصرف کراتین پرهیز نمایند.

آخرین ویرایش در 26/08/1394

به اشتراک بگذارید

درباره پزشکی به زبان ساده

پزشکی به زبان ساده می کوشد تا اطلاعات معتبر و به روز پزشکی و سلامت دنیا را به زبانی ساده در اختیار عموم قرار دهد.توجه شود که مقالات ما صرفا برای افزایش آگاهی و آشنایی بیشتر با مسائل پزشکی می باشد و نباید توصیه پزشکی تلقی شوند.

جدیدترین ارسال ها

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه کافیست ایمیل خود را ثبت نمایید