توصیه های مهم جهت کنترل فشار

همانطور که می دانید فشار خون بالا به یکی از مهمترین مشکلات دنیای مدرن و جهان امروز تیدیل شده است. البته خوشبختانه با افزایش آگاهی مردم از عوارض این بیماری تا حدود بسیار قابل توجهی کاهش یافته است. 

در این مبحث سعی شعی شده است تا به صورت مختصر به موارد مهمی در مورد فشار خون و راه های کنترل آن اشاره شود.

 

عواملی که شانس ابتلا به فشار خون را زیاد می کنند عبارتند از:

  • ارث
  • جنس
  • نژاد
  • چاقی
  • مصرف نمک زیاد
  • الکل
  • قرص های ضد بارداری
  • زندگی بدون تحرک

 

علایم شایع افزایش فشار خون چیست؟

فشار خون بالا در بسیاری از موارد هیچ علامتی ندارد و ممکن است بسیاری از مردم سال ها دچار فشار خون بالا باشند بدون آنکه از آن اطلاع داشته باشند.

علایمی که ممکن است به علت افزایش فشار خون مشاهده شوند عبارتند از:

  • سردرد
  • تاری دید
  • خستگی
  • سرگیجه
  • خونریزی از بینی
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه

 

افزایش طولانی مدت فشار خون بالا نهایتا به عروق اندام های حیاتی نظیر مغز، کلیه ها، قلب و چشم آسیب می رساند.

 Risk Factors For Heart Disease Smoking

 

توصیه های مهم جهت کنترل فشار خون

محدودیت مصرف نمک(حتی با وجود مصرف داروهای فشار خون)

  1. از اضافه کردن نمک زیاد به مواد غذایی بپرهیزید، بسیاری از غذاها به طور طبیعی حاوی مقادیر متنوعی از سدیم(نمک) می باشند مانند: انواع گوشت ها، میوه ها، سبزی ها و حبوبات.
  2. مواردی که باعث افزایش سریع نمک یا سدیم خون می شوند عبارتند از: نمک پاش روی میز، غذاهای رستوران ها، غذاهای آماده و فرآوری شده در فروشگاه ها (سوپ، چیپس و پفک، پنیر و بستنی) و مواد نگهدارنده موجود در گوشت ها و سبزی ها.
  3. مصرف مواد حاوی کلسیم نیز موجب کاهش فشار خون می شود که شامل شیر، ماست، پنیر، لبنیات، کشک و ... می باشد.
  4. مواد غذایی را بیشتر به صورت کباب شده یا آب پز مصرف کنید.
  5. از مصرف زیاد چربی ها، به خصوص چربی های حیوانی(چربی های اشباع)، به دلیل داشتن کلسترول بالا بپرهیزید.
  6. از فرآورده های گوشتی سفید مانند مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنید.
  7. از مصرف غذاهایی مانند کله پاچه، جگر، میگو به دلیل داشتن کلسترول بالا کمتر استفاده کنید.
  8. جهت مصرف مرغ، حتما پوست آن را قبل از پختن، جدا کنید.
  9. از مواد غذایی با فیبر بالا در برنامه غذایی خود استفاده کنید. مانند: سبزی ها، میوه های تازه، سالاد و دانه های سبوس دار.
  10. مصرف قند در برخی افراد سبب افزایش فشار خون می شود، در صورتیکه شما نیز جزء اینگونه افراد هستید از مصرف این مواد به مقدار زیاد بپرهیزید.
  11. در برنامه غذایی خود، در صورت امکان از سیر و پیاز استفاده کنید. زیرا باعث کاهش فشار خون می شوند.
  12. مصرف چای و قهوه را کم یا محدود کنید.
  13. مشروبات الکلی، غیر الکلی و سیگار را از برنامه روزانه خود حذف نمایید.
  14. عواملی که باعث افزایش فشار خون به طور مقطعی می گردد شامل: استرس های شغلی، خانوادگی، اجتماعی و عصبانیت، خستگی و راه رفتن به مدت طولانی در گرما می باشد.
  15. هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه روز را ندارید، برای دقایقی چشم ها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید.
  16. ورزش هایی مثل: پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری ورزش های مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار می آیند. بنابراین حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.
آخرین ویرایش در 31/04/1394

به اشتراک بگذارید

درباره پزشکی به زبان ساده

پزشکی به زبان ساده می کوشد تا اطلاعات معتبر و به روز پزشکی و سلامت دنیا را به زبانی ساده در اختیار عموم قرار دهد.توجه شود که مقالات ما صرفا برای افزایش آگاهی و آشنایی بیشتر با مسائل پزشکی می باشد و نباید توصیه پزشکی تلقی شوند.

جدیدترین ارسال ها

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه کافیست ایمیل خود را ثبت نمایید