چهار توصیه به بیماران قلبی

هر روز به اهمیت تغذیه بیشتر پی برده می شود تا آنجا که اکنون تغذیه غلط علت اصلی بیماری های واگیردار به حساب می آید. یکی از علل بیماری های قلبی و عروقی رسوب چربی ها بر دیواره عروق قلب است که باعث باریک شدن و تنگی شریان های قلب و در نتیجه درد قلبی و سکته قلبی می شود.

 

 

روش های مناسب برای پیشگیری از بیماری های قلبی عبارتند از:

کاهش فشار خون بالا با رعایت رژیم غذایی و مصرف مرتب داروهای ضد فشار خون، کاهش مصرف چربی، ترک سیگار، کاهش وزن اضافی و داشتن تحرک جسمی مثل پیاده روی و کنترل قند خون بالا(دیابت) است.

 

فشار خون را کنترل کنید

فشار خون بالا باعث افزایش بیشتر فعالیت قلب می شود و روند گرفتگی رگ ها را تسریع می کند. برای کنترل فشار خون استفاده از رژیم غذایی مناسب(کم نمک و کم چربی) و کنترل وزن ضروری است.

 

وزن خود را کنترل کنید

چاقی عامل خطر مهمی برای افزایش فشار خون است. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش عوارض بیماری های قلبی، کم کردن وزن و رساندن آن به وزن ایده آل  است که این کار با گرفتن رژیم اصولی و صحیح، زیر نظر متخصص همراه با تحرک بدنی مناسب می تواند انجام شود.

 

چربی(کلسترول) خون را کاهش دهید

کلسترول در مواد غذایی حیوانی وجود دارد و بیشترین میزان آن به ترکیب در مغز گوسفند، جگر مرغ، قلوه گوسفند، میگو وجود دارد که باید مصرف آن ها محدود شود.

روغن گیاهی مثل روغن کلزا و زیتون، مغز دانه های روغنی(گردو، بادام و فندق)9 دارای نوعی اسید چرب می باشند که چربی خون را  کاهش می دهند.

کلسترول نوعی چربی است که در ایجاد گرفتگی رگ ها نقش دارد. کلسترول دو نوع است: کلسترول بد یا LDL و کلسترول خوب یا HDL. باید غلظت LDL را در خون پایین آورد و بر عکس غلظت  HDL را بالا برد. برای این کار، استفاده از یک برنامه غذایی مناسب کاهش وزن، وزن مناسب با توجه به شرایط شما و سیگار نکشیدن بسیار کمک کننده است. 

نکته: استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب و در نتیجه افزایش کار قلب می شود. همچنین سیگار موجب غلیظ تر شدن خون شده و احتمال لخته را بیشتر می نماید.

نکته: انجام فعالیت های بدنی باید حتما با مشورت پزشک و با توجه به وضع قلبی شما باشد.

 

توصیه های مهم غذایی

  • در هر روز 5 تا 6 وعده کوچک غذایی مصرف کنید، یعنی تعداد وعده های غذایی مصرفی شما زیاد و حجم آن کم باشد و از پرخوری اجتناب کنید.
  • مصرف مواد غذایی نفاخ مانند گل کلم و حبوبات باید محدود شود.
  • میزان نمک مصرفی باید محدود شود.
  • سدیم(ماده تشکیل دهنده نمک) به طور طبیعی در مواد غذایی مانند شیر، پنیر، مرغ، گوشت قرمز، مرغ و غیره وجود دارد و با مصرف این مواد مقداری سدیم وارد بدن می شود. بنابراین از مصرف غذاهای پر نمک مانند انواع سس های آماده( سس گوجه فرنگی، سس مایونز، سس فلفل و ...) و انواع مواد شور مانند خیار شور، زیتون و غیره و غذاهای کنسرو شده و حاضری و سوسیس و کالباس خودداری کنید.
  • از آوردن نمک دان سر سفره، اضافه کردن نمک به غذا، خوردن تنقلات شور مانند چیپس . پفک خودداری کنید. در ترکیب بسیاری از داروها سدیم وجود دارد، بنابراین هرگاه به هر دلیلی داروی جدیدی برای شما تجویز می شود، حتما با پزشک متخصص در مورد مصرف آن به دلیل فشار خون یا ناراحتی قلبی خود مشورت کنید.
  • برای کنترل چربی، از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده دوری کنید.
  • بهتر است غذاهای شما آب پز و یا کبابی باشد.
  • از مصرف روغن های جامد، کره، خامه، دنبه، روغن حیوانی خودداری کنید و حتی روغن های مایع را نیز به مقدار کم مصرف نمایید. دیدگاه اشتباهی به غلط در بین جامعه رواج یافته است، درست است که روغن های گیاهی از روغن های اشباع شده و حیوانی بهتر می باشند، اما این بدان منظور نمی باشد که آن ها بی ضرر هستند!
  • مغز، دل و جیگر، کله و پاچه، لبنیات پر چرب، بستنی، زرده تخم مرغ، سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده، سس های پر چرب، شیرینی، قند و شکر، کیک های خامه دار و غذاهای حاضری تا حد امکان مصرف ننمایید.
  • روغن زیتون برای شما مفید است، به شرط آنکه خالص باشد و با سایر روغن ها مخلوط نشده باشد. البته دقت کنید که در مصرف آن زیاده روی نکنید. در ضمن روغن زیتون و روغن مایع معمولی نباید هنگام طبخ حرارت زیادی ببینند.
  • مصرف میوه ها و سبزیجات به خصوص سیب با پوست، مرکبات و توت فرنگی برای شما بسیار مفید است.
  • میوه ها و سبزیجات، جوی دو سر، سبوس جو به دلیل داشتن فیبر محلول، باعث کاهش LDL می شود.
آخرین ویرایش در 31/04/1394

به اشتراک بگذارید

درباره پزشکی به زبان ساده

پزشکی به زبان ساده می کوشد تا اطلاعات معتبر و به روز پزشکی و سلامت دنیا را به زبانی ساده در اختیار عموم قرار دهد.توجه شود که مقالات ما صرفا برای افزایش آگاهی و آشنایی بیشتر با مسائل پزشکی می باشد و نباید توصیه پزشکی تلقی شوند.

جدیدترین ارسال ها

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه کافیست ایمیل خود را ثبت نمایید