نقش استرس بر روماتیسم

استرس و اضطراب دو جزء جدایی ناپذیر زندگی دنیای امروز می باشند. اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از بیماران روماتیسم می باشید حتما این نکته را تجربه نموده اید که دردهای شما به هنگام تشدید اضطراب و استرس روزانه افزایش می یابد.

 بر اساس صحبت های یکی از متخصصی روماتولوژی : "مهم نیست شما به لوپوس، روماتیسم یا حتی آرتروز مبتلا باشید، مهم این است که علایم هر سه این بیماری ها با میزان استرس و اضطراب رابطه مستقیم دارد". بر اساس صحبت های این متخصص ممکن است روماتیسم با یک محرک واضح نظیر آسیب فیزیکی فعال گردد ولی استرس عاملی برای تشدید علایم آن می باشد.

 بر اساس تحقیقات جدید شواهدی در دست است که استرس می تواند با علایمی نظیر درد در بیماری روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید در ارتباط باشد چرا که درد ناشی از روماتیسم به علت التهابی است که ناشی از آزاد شدن مولکول هایی به نام سیتوکین بروز می یابد. استرس و اضطراب عاملی است که می تواند موجب تشدید آزاد سازی چنین مولکول هایی گردد. به عبارتی با افزایش آزاد سازی سیتوکین ها التهاب تشدید و به واسطه تشدید این التهاب درد فرد نیز تشدید می گردد.

بنابراین شاید کاری منطقی باشد که سعی کنیم تا جایی که می توانیم استرس را از خود دور سازیم که البته کار راحتی نیز نیست. خیلی از استرس ها با گذشت زمان به طور خود به خود از بین می رود، برخی دیگر مانند استرس های شغلی هر روز با ما همراه هستند. با این حال آگاهی از این استرس ها و مواجهه با آنها و تلاش برای رفع آن ها می تواند شروع خوبی باشد.

 

توصیه هایی برای بهبود استرس

استرس و اضطراب همراه روماتیسم مفصلی گاهی مشکلی می شوند که رهایی از آن ها بسیار دشوار می گردد. استرس  با تشدید التهاب و درد موجب کلافگی فرد و تحمیل بار روانی بر فرد می گردد. در حقیقت مانند یک چرخه معیوب این استرس با تشدید علایم بیماری در فرد مجددا موجب فکر مشغولی و تشدید استرس او می شود. این استرس و اضطراب تا حدی می تواند پیش رود که فرد را در گرداب افسردگی و سایر اختلالات روانی فرو برد. اما برای رهایی از این مشکلات چه کاری می توانیم بکنیم؟

در ابتدا بهتر است با پزشک خود در زمینه بیماری خود مشرت کنید. اگر فکر می کنید که بیماری شما به درمان پاسخ مناسبی نداده است از وی راهنمایی بخواهید. در ادامه توصیه های زیر می تواند تا حدودی شما را در این مسیر دشوار یاری دهد.

1. شروع تمرینات یوگا و مراقبه(تمرینات آرامش ذهن): یوگا و مراقبه می تواند شروع خوبی برای مقابله با استرس و اضطراب های روزانه ما باشد. تمرینات یوگا و حرکات کششی تا حد زیادی موجب آرامش یافتن فرد می گردد.

2. تمرینات تای چی

3.ورش: ورزش با سودهای ذهنی و فیزیکی که برای فرد دارد می تواند موجب دور شدن استرس از فرد و حتی شادابی فرد گردد.

4.شنا: شنا یکی از بهترین ورزش هایی است که علی رغم ارزش های فیزیکی در آن می تواند از خاصیت آرامش بخشی آب در آن نیز استفاده برد. انتخاب یک رژیم غذایی مناسب در کنار جلسات منظم شنا می تواند یکی از فعالیت های بسیار مثبت در نظر گرفته شود.

5. فیزیوتراپی: جلسات فیزیوتراپی می تواند تا حدودی به کاهش درد کمک کند. همین کاهش درد می تواند در کاهش استرس فرد مؤثر باشد.

6. ترک سیگار: بر اساس مقاله هایی که تأثیر سیگار بر بیماری روماتیسم را بررسی نموده اند نتایجی در زمینه مؤثر بودن آن منتشر شده است. بر اساس این تحقیقات مصرف سیگار خود می تواند عاملی محرک برای آغاز روماتیسم مفصلی و تشدید علایم در مبتلایان به روماتیسم گردد.

7. محدود کردن مصرف الکل: الکل شاید به خودی خود موجب تشدید علایم بیماری نگردد، اما باید این موضوع را همیشه به خاطر داشت که بسیاری از داروهایی که در بیماران روماتیسمی استفاده می گردد دارای تداخلاتی با مصرف الکل می باشند. از این رو به بیماران روماتیسمی توصیه می شود تا حد امکان مصرف الکل خود را کاهش دهند.

8. پزشکی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی می کنید. همه ما تا کنون بارها به مطب های پزشکی مراجعه کرده ایم. خیلی از اوقات پزشکانی را دیده ایم که با نشان دادن بی حوصلگی خود اجازه صحبت کردن به ما را نداده اند. از این رو به تمامی بیماران توصیه می گردد تا پزشکی را انتخاب کنند که با او احساس آرامش و راحتی می کنند تا بتوانند با وی به راحتی در مورد مشکلات خود صحبت کنند.

 

 

آخرین ویرایش در 26/08/1394

به اشتراک بگذارید

درباره پزشکی به زبان ساده

پزشکی به زبان ساده می کوشد تا اطلاعات معتبر و به روز پزشکی و سلامت دنیا را به زبانی ساده در اختیار عموم قرار دهد.توجه شود که مقالات ما صرفا برای افزایش آگاهی و آشنایی بیشتر با مسائل پزشکی می باشد و نباید توصیه پزشکی تلقی شوند.

جدیدترین ارسال ها

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه کافیست ایمیل خود را ثبت نمایید